Impiana: Planning

By Farhana IezAna - 11:20 AM

Assalamualikum...

kalau korang ada ikut blog ni mesti tahu aku dah dapat kunci untuk rumah baru kami.
Selalunya la kan, orang masuk rumah baru ni, mesti ada nak rancan renovate rumah korang.
harus lah ikut bajet kan, kalau banyak duit boleh la fully renovate sebelum pindah rumah lagi.

tapi orang macam aku ni yang tak berapa nak ada sangat ni, aku pikir nak buat sikit2 dulu. since kami pun belum tau nak stay umah ni hari2 ke xkan.
mungkin akan spent weekend je kt rumah baru ni.

walau mcm mana pun ada beberapa part yang memang kena renovate dulu la.

Pertama nak pasang Grill.

untuk part pasang grill ni aku dah pun bayar deposit half kat wak tu. wak ni kami dapat info dari kawan asben. kebetulan tahun lepas kawan office asben ni baru juga buat grill untuk rumah dia kt puncak alam. masa dapt kunci je, asben dah call wak ni untuk deal dengan dia. kami minta dia datang rumah untuk ukur dan disscuss. kebetulan hari isnin lepas aben aku cuti. dia minta wak tu datang rumah la.
dari apa yang asben aku cakap, mcm senang nak deal dgn wak ni, wak tu pun banyak check2 kan bahagian rumah juga. dia tahu juga pasal2 part2 dalam rumah ni. dia akan komen mana ok , mana tak ok nak buat grill ni. dari segi design, @patut tak patut nak buat grill kt rumah korang ni.

rumah aku ni kira banyak juga la tempat nak buat grill. yela rumah bawah kan, lagi la kena secure lebih. harga dengan wak ni macam lebih kurang/ murah. aku pun x de la nak survey pun since bg aku harga nya cukup resonable la dgn kuantiti dan berapa banyak tempat nk grill kan. aku ada juga baca2 blog orang. tapi bagi aku, klo nak murah sgt pun tak boleh, nak mahal sgt pun tak boleh.
buat masa sekarang ni senang nak deal dgn wak ni. tunggu contoh deign cmne nak buat, nak pakai besi cmne. pastu dia terus bg harga.

design kami nak simple je nak pagar melintang biasa je tak ada nak melingkar2 pun..asben mintak cat putih. since bingkai pintu semua warna silver kan.
kita tengok hasil nya nnati cmne baru aku wt entry lain pulak. pasal cost pun, nnt lepas siap baru aku bagi tahu harga nya.

Kedua Lighting dan Fan

untuk lighting dan fan ni memang 1st thing sebelum dpt kunci lagi kami dah g rumah, nak check berapa banyak lampu dan kipas yang patut nak pakai kan.
bila dah confirm nak dapat kunci je kami terus g kedai kt puchong yang famous tu. ini bukan kali pertama la kami beli kt kedai ni. dah beberapa tahun juga la aku g kedai ni, kedai ni memang ramai orang tak kira weekend/ weekdays.

bagi aku semua yg mengikut citerasa dan bajet aku mesti ada kt kedai ni. diakui juga asben aku, sbb dia memang dari studies bab2 electrical ni (dia juga akan wt wiring rumah kami ni).
Kalau korang nak tahu mana kedai kami g tu ni ha la kedai nya..


Senang je nak g kedai ni. kt bandar bukit puchong mengadap LDP highway je. sebelah dengan Puchong Furniture Gateway. dekat dgn Sun Inn Hotel. (kalau tak tahu, just google je/pakai GPS.hihi)

kalau nak tahu apa yg kami dapat beli kt sini tunggu next entry ye lepas aku dah pasang semua lampu2 dgn kipas tu. harga memang murah dgn kebanyakkan kedai lain. (sebab tu ramai org) tapi jangan risau, even ramai orang tp service terbaik. semuanya cpt je. yang lambat, korang yang akan rambang mata nak pilih lampu/kipas mana 1. hahaha

Penuh bonet keta ni ha dgn barang2 yang kami beli kat situ.

Ketiga Kitchen Kabinet

yang part ni paling pening kot. aku survey2 sampai rasa tak nak buat. nak hold dulu..haha 1 sebab nya BAJET. material KC yang aku nak buat semuanya over bajet, tapi beza 1k gitu je. so alang2 aku nak juga la KC ikut material yang aku nak tu.
survey punya survey memang semuanya lebih 6k untuk material, dan area aku nak KC tu nanti.
lepas aku dah survey2 dari blog dan minta quotation dgn supplier2 yg buat KC. aku akan pilih macam yang paling worth untuk keseluruhan,
korang kena tanya siap2 untuk hidden cost. kot2 dia tak info awla2 kan tetibe nanti diorg mita kita pulak lagi2 bab2 installation, delivery dgn nak measure tu.
kadang2 semua ni dah masuk sekali dgn cost korang. kadang2 tak termasuk lagi tau. 

Then yang penting juga nak kena tanya apa free items yg korang dapat. hahaha boleh la cut cost kan nnti. sebelum korang cari supplier KC better korang tahu dulu arrangement KC korang nanti, mana nak letak dapur, sink, peti ais, oven dan segala2nya. ukur size area yang korang nak buat KC tu. so senang korang boleh dapay quotation awal. tapi lepas buat measurement kt site mungkin harga quoattion awal tu boleh kadi kurang/bertambah la ye.

ps~ untuk KC ni aku dah pilih mana supplier aku nak buat, esok ada buat site measurement, nanti aku buat entry lain je. hope semuanya akan berjalan lancar

Keempat Furniture Master Bedroom

Untuk master bedroon aka bilik aku ni pun pening juga. ada part yang aku rasa nak reno tapi tak tahu boleh ke x. kalo nak reno part tu aku memang kena minta izin owner rumah atas la.
aku tunjuk gambar jap ye.


ha tengok dinding ni, tu tangga orang atas, aku kalau boleh nak pecakan jadi  nampak besar lagi bilik ni untuk aku arrange furniture dlm bilik ni lagi. bukan apa furniture asal yang aku ada semuanya king2 size. talau boleh aku xkan beli furniture lain. (tapi kalau terpaksa nak wt cmne kan).

Camne aku nak buang tang ni pun tak tahu la. pening aku pikir. rasa cm boleh tapi kena tanya orang yg lebih pakar la kan.
kot2 ada yang baca blog ni boleh bagi idea apa nak buat.

Disebabkan hal ni juga, aku kenah old pikir pasal nak buat built in wardrobe. ye aku nak buat full height build in wardrobe. so kena la tahu bahagian mana yang aku nak letak kan. mmg permanent la kt situ nanti, xde dah nak ubah2 ketempat lain pulak.

Esok  nak g rumah ni, nak bawa siap2 size furniture yang aku ada skg utuk aku lakar kat mana nak boh katal semua tu dalam bilik ni. kalau ok, then aku hold dulu nak reno dinding kt tangga tu.
kalau tak muat, aku kena pikir option lain la nnt.


Ok Rasanya di je dulu kot yang aku wajib nak buat.
tengah pikir2 nak reno car porch luar tu. since yang asal hantar bersimen kasar je. then ada pulak lubang2 yang tak bersimen, memang kena reno jugak la nantu. mungkin dah lepas siapyang wajib2 tu baru aku pikir part car porch ni.

yang penting nak ratanya tak nak ada tanah2 tu, ni Adaniy lari2 tu asyik terjatuh je dalam lubang tanah tu. aku nak rata kan dgn simen je senang..


  • Share:

You Might Also Like

0 comments