First checkup&buku pink @ KKIA Puchong

By Farhana IezAna - 1:56 PM

Assalamualikum semue..

Harini nk cite psl my first checkup kt kk..ni cite 3bln lps jadi mgkin ada yg dh xigt tu kire wassalam jela ye..
mula2 bnyk bende aku pikir pasal nk ke x bukak buku pink ni + wat checkup kt kkia..sebab ny korg pn tau jgk kn mcm mana keadaan klo g kkia nie..dgn lmbtny pastu kena wt mcm2 kn..tp atas sebab mak abah aku suruh wt checkup kt kkia je so aku dgr la ckp diorg..actual aku boleh je nk wt checkup kt klinik swasta lain gune husband punya medical card yg mmg ada khas kad medical utk aku jgk + mmg cover utk pregnancy skli kn..tp sbb dgr ckp org tua so aku g kkia jela..hihi

bg aku kkia xdela bermasalah sgt utk aku ikt jadual temu janji diorg sbb aku pn dh jd suri umah sepenuh masa kn..xperlu nk mintak mc ke halfday ke apa ke utk dtg checkup tiap bulan kt kkia ni..
sebelum tu aku nk inform dl yg aku buka buku pink ni kt kkia puchong batu 14..bg korg yg first time nk buka buku pink ni better tefon dl @ g kkia berdekatan tempat tinggal utk tahu boleh ke x korg buka buku pink tu kt sana,klinik bukak pukul bpe, ari apa je yg boleh utk bukak buku pink dan apa2 jela soalan yg berkenaan ye..

aku mula2 kol kkia yg aku nk g..mula2 igtkn nk buat kt kkia taman medan,pj atas sbb aku pn dh pernah g sana beberapa kali sblum ni utk hiv test nk kawen dl & sbb keguguran kndgn yg first dl..lgpun aku dh prnh dftr kt klinik sana..tp bile aku tfn diorg ckp aku xbly buka buku pink kt sana sbb ikt alamat aku tinggal sekarang kt kinrara diorg x cover..jadi aku kne call kkia puchong pulak..kkia kt puchong ni ada 2 tau..1kkia puchong batu 1 & 1 lg kkia puchong batu 14. korg tfn jela salah satu kkia ni nk tau area korg tinggal tu patt g kkia mana satu ye..
ok bagi yg wt checkup di kkia puchong batu 14 ni,hari isnin-khamis je boleh ye..bukak dari kol7.30pg-5ptg...klo nk bukak buku pink kena dtg sblum kol7.30pg dftr kt kaunter 6..dari luar dh bly nmpk bnyk ibu2 mngandung kt dpn kaunter tu..utk dftr korg hnya perlu bawak ic suami dan isteri dan alamat umah korg saja ( kot2 la xigt alamat umah kn )

Camni la buku pink tu..
Tgu dpt buku ni kt kaunter pastu kena ambk air kencing hantar kt makmal..makmal kt kkia puchong ni letakny kt blkg..means ada 1pintu tepi tandas wanita tu, kuar ikut pintu tu pastu belok kanan terus je nnt nmpk ada la kaunter 13 aka makmal tu..lps tu ambk darah pulak..masa first ni kne ambk darah utk ujian hiv kt kaunter 24.

Lps selesai semua,kena g bilik pintu wrne kuning..aku xigt bilik no bpe tu..bilik ni utk jmp nurse yg akn korg jumpe tiap kli dtg checkup..nurse tu jgk la yg atur jadual checkup korg n semueny la..monitor segalanya psl korg...lps dh jmp nurse ni..die suruh aku jmp doc pulak buat pertama kli utk kandungan baru ni aku scan..
Ni la hasil scan masa 14 minggu kndungan..sgt terharu dan bersyukur pertama kli nmpk baby sendiri ada dlm rahim..baby time ni tgh gerak2..lpr rasanya sbb mama die xmkn lg pg tu..kesian anak mama..


Masa scan ni organ baby dh lengkap tp kecik lg la kn..
Dpt 2salinan scan utk dua copy buku pink tu..kuar bilik doc terus tunjuk gmbr scan kt husband..happy masa tu tp xtnjuk sgt la ke excited kn tu..huahuahua...

First checkup ni berat aku drop betul la..37 kg je ko..itu penangan mabuk teruk smpai 5 bln baru ok..

Posted via Blogaway

  • Share:

You Might Also Like

1 comments