Beli Aksesori Bilik Air dan Dapur

By Farhana IezAna - 12:54 PM

Assalamualikum..

Korang bosan agaknya kan beberapa hari ni asyik cita pasal holiday kt Bali tu je. So harini kita alih ke cerita rumah baru aku pulak. masih tak habis2 lagi beli2 barang rumah. duit pun dah nak kempis habis ni. (menagis tengok akaun statement)..

Tapi kerana rumah sendiri kami pejam kan mata jela. nyesal tak simpan duit banyak2 untuk rumah baru. hehehehe

minggu lepas scroll2 FB ternampak ada sale kat Big Bath. tengok2 mana outlet yang dekat ada kat Bdr Puteri Puchong ni je ha. apa lagi memang plan dah ni nak g sini usya2 apa yang menarik kan. kt fb tu ada beberapa item yg sale tapi ada limit la. macam limit 10 units pertama untuk setiap hari. kalau betol2 nak better dtg awal la kan utk grab yg promo tu. diorg akan bagi kupon kalau promo units tu masih ada. kalau tak bagi means dah habis dh la promo set tu.


Sale ini start dari hari Khamis minggu lepas. tapi 1st day ni kami tak dapat pergi sebab aku mmg sure2 la kerja. asben aku yg selalu mengular tu pun xfree hari tu. so kebetulan dia free hari jumaat. so dalam pukul 10 pagi kot, dia pergi kedai ni sorang2 je naik moto.

niat utama memang 1st thing nak cari sink untuk KC kami nanti. KC kami memang dh dpt free single sink. tapi kami ni nak double sink. so sama ada beli dr supplier yang buat KC tu @ boleh beli sendiri je kat mana2. sampai2 kedai ni. asben aku ckp tak ramai orang pun. korang boleh ambik kerja untuk isi part number barang korang nak, nanti dah habis pilih boleh bayar je terus.
masa pilih2 tu, kalau nak tanya pape boleh je panggil promoter diorang. ada ramai juga promoter. so tak ada la rasa mcm terpingga2 je. sure ada yang layan punya.

di sebabkan asben aku pergi sorang. so gigih la dia pilih2 sambil whatsapp dan call aku untuk dapatkan pendapat aku.








Ko tengok banyak gambar asben aku bagi masa tu. aku ingat kan nak beli petak je. pastu nak yang 1 sink lebar, 1 lagi kecik tapi kecik yang standard single sink tu.

dari gambar2 kat atas agak2 korang tau tak mana 1 yang kita orang beli??
hahah pandai2 la korang teka dulu ye.

kalau tengok kt bawah ni antara 1 promo yang highlight masa tu. masa asben aku kt sana, yg set ni masih ada lagi. sila tengok gambar bawah ni ye..

Hari murah dah ni..size dia ok juga la. 
tapi kan aku xbeli yg ni. sebab nya asben aku ckp dia murah tapi, layer bawah sink tu tak ada coating. coating ni kegunaan dia contohnya macam korang nak defrost ikan ke ayam ke kan, nanti tak ada la air menitik2 kt bawah bontot sink tu.
so asben aku cari sink yang ada coating mcm fungsi tu la.
   
1 lagi aku cari sink yang sesuai untuk under mount coating. lepas dah buat pebandingan kelebihan dan keburukan sama ada nak undermount/ uppermount. so aku pilih undermount. malas aku nak state kan 1-1 apa kelebihan kekuranganya. hihi

so aku dah pilih 1 sink antara salah 1 gambar kat atas. harga nya masih reasonable la after diskaun. yang pasti memang ikut ciri2 sink yang aku nak. sink ni beli dah free sekali tap dengan hose untuk water drainage ye.
lepas tu cari pili untuk sink ni juga. sebab kan double sink so, aku nak double pili sekali. ciri2 yang aku nak, sebelah boleh flexible pili, sebelah lagi yang fix.

Macam ni la pili nya yang kiteorg beli.
sebab apa aku suka pili ni, sebab nya yang boleh flexible tu sesuai la untuk sink aku yang sebelah besar tu. nak cuci periuk ke apa ke senang la kan. yang belah pili fix tu sebab kita orang nak join dengan water filter. so kalau beli 2-2 belah pili extend ni tak boleh la nak letak water filter. tapi kalau ikut kan, harga yang 2-2 pili flexible tu lagi murah tau. lebih rm50 juga la beza dia. nasib beli 1 je, so kita tutup mata jela.

lepas tu kami cari aksesori untuk bilik air pulak. 1st nak cari pili untuk bilik air. terus cari yang memang kami nak. awal-awal lagi dh plan nak pakai pili cm mana untuk kat toilet. yang pastu senang untuk ambil air sembahyang sekali.



Ini la kepala pili yang kami nak. 1 part boleh join dgn paip air yang kat atas tu.
pili2 ni semua ada warranty tau. 4 tahu kalau tak salah. yang sink tadi pun ada warranty juga. pili bilik air ni kami beli 2 set je sebab ada 2 bilik air kan.

lepas tu kami cari ampaian untuk dalam bilik air. ni pun awal2 lagi dh pikir nak ampaian cm mana, aman nak letak, interior toilet macam mana. semua aku dh pikir kan. haha ( otak bekas student architecture) so jangan tanya kenapa aku ni pikir macam2 sangat. asben aku pening dah layan aku tau part2 renovation & ID ni. yela kan pandangan mata engineer dgn design student tak sama.. hahaha

ok berbalik cite ampaian tadi, untuk toilet aku memang aku nak minimal kan barang2 kat wall tu semua. means tak nak banyak2 aksesories lekat kat wall. aku dh beli mirrow kabinet untuk kat sink toilet aku. so dalam kabinet tu boleh letak semua toileries. tapi still kena ada 1 tempat sabun buku (ni laki aku pakai) kat shower area tu.
sebab kan semua nya aku pikir nak simpan dalam kabinet so akau hanya perlukan ampaian dgn belas sabun je lagi untuk toilet aku.



ni sebahagian je tau yang korang boleh pilih kan sana, memang ada banyak pilihan. aku xpening2 nak pilih sebab aku dah target nak beli yang mcam mana, tpi still ada few pilihan juga. nampak tak banyak betol pilih nya,hihihi

asben aku cakap nak beli ni, tapi aku xnk sebab nak layer bawah tu jenis cangkuk2.

so ini la pilihan aku. tapi end up aku rasa kau beli pattern sama macam ni tapi model lain. hahaha
ini ampain untuk toilet bilik aku je tau. nanti ampaian ni kat letak kat atas dinding ada jamban tu. ala kalau perasan selalu kt hotel2 buat gitu la.
kalau tak perasan nanti dh pasang aku tunjuk gambar lagi ye.

untuk first dah 5 barang ni jela aku beli. ok aku mention 1st day means aku ada dtg sini lagi esok2 nya. di sebab kan masa ni asben aku dtg naik moto je, so dia kena collect barang yang dia beli ni semula petang hari yang sama naik kereta pulak. sebelum dia ambik aku balik kerja dia bawak anak2 semua pergi collect barang ni.

tapi ampaian tadi tak ada stock kena datang lagi esok nya untuk collect. sebab color ampaian yang kami nak tu tak ada. so esok aku datang lagi sini untuk collect ampaian tapi terbeli (eh memang nak beli lagi) barang2 lain untuk toilet yang 1 lagi.

yang toilet 1 lagi ni, aku pikir2 kami tak guna sgt la toilet ni, means kami tak mandi kt toilet tu, so aku tak ada la details sgt nak kan kecantikan toilet ni. aku memang tak ada beli kabinet kat sink tu. so memang kena la beli aksesories tempat2 letak toileries tu semua.

bila ko sendiri yang pergi kedai ni pilih memang ambik masa tau. aku rasa aku dok kedai ni 2 jam kot. pening tengok banyak pilihan last2 aku tanya promoter tu aksesori yang lengkap 1 set semua ada. ha dia bawak turun dr store kot, sebab tak display kt bawah ni. aku tengok2 terus aku grab set tu je, sebab bagi aku dh tengkap semua ada. design dia agak ketinggalan sikit tapi still ok la.
tak ada gambar nanti dah siap pasang aku tunjuk ye.

Konon2 nak set ni yang toilet 1 lagi tu, tapi hampa sebab 2hari tanya dah tak ada je.

Lepas tu aku cari tempat letak sabun untuk kt toilet bilik aku. yang ni pun aku pilih simple juga. gambar pun tak ada kena tunjuk kt lain entry nanti.
then kami cari ampaian untuk sidai baju kat luar rumah.
yang ni aku pilih yang boleh adjust punya. size lebar dia sesuai untuk letak kt wall ruang belakang rumah aku yang berbumbung tu. konon2 ruang tu aku anak extend lain kali/ nak jadikan ruang laundy je nanti.

pembelian aku untuk kali kedua ni dapat diskaun rm50 sebab masa pembelian pertama tu dapat voucher rm50. so untuk next pembelian atas rm300 boleh la redeem guna voucher ni. save sikit duit nya kan.

kesimpulanya, puasa hati dengan harga, kualiti dan service kedai ni. aku pun tak ada servey kedai2 lain pun, tapi aku rasa lebih kurang je ikut la kualiti mana yang korang nak kan.
tak sabar nak paang semua barang ni. tapi kena tunggu defect rumah siap dulu.

  • Share:

You Might Also Like

5 comments

  1. bestnya...

    minat pili "swan neck" boleh buat microfone waktu basuh pinggan.

    hehe.

    ReplyDelete
  2. Boleh tanya siapa yang pasangkan semua tu lps beli?

    ReplyDelete
  3. Ade lagi ke offer aksesori bilik mandi ? Saya perlukan 1 x squat toilet bowl.

    ReplyDelete