Holiday: Company Trip ke Bali (Part 6)

By Farhana IezAna - 10:31 AM

Assalamualikum...

sambungan entry untuk hari ke3.
lepas kami ke kedai kopi tu, kami pergi ke Uluwatu Temple.

Sini better korang pergi dekat2 pukul 5 petang gitu. kalau weekend better pergi awal sikit utuk elak jem.nak sampai sini, jalan agak jem, lagi2 kalu dh pukul 5 petang keatas sebab kt sini pukul 6 ptg ada kecak dance yang popular tu. tapi sekarang ada tempat lain juga korang boleh tengok kecak dance ni. tak ada la terpusu2 semua kat Uluwatu temple ni. tapi masih lagi ada keunikan tersendiri kt Uluwatu temple ni.

sampai2 sini je, harus la kena beli tiket masuk, pastu harusla kena pakai kain sarung juga kt sini.. awal2 lagi Pak Wira dah pesan kat sini banyak beruk. dulu2 beruk sini suka ambik sunglass/ topi/ makanan pengunjung yang datang. so better simpan la ye jangan letak kt kepala/tunjuk makanan.

tapi sekarang diorang dh bagi makan beruk2 ni, so beruk2 ni dah kurang kacau pengunjung yang datang. tp still kena berjaga jangan dekat sgt dgn beruk tu kg kena gigit ke apa ke kan.

masa ni memang dh ramai kat sini tau. dalam kol 4 masa ni. kt luar pun dh jem tau. tengok ramai dah masuk nak g temple ni. temple ni kawasan dia agak besar tau. ada tangga2 juga. si better jangan bawak stroller la.

keunikan Uluwatu Temple ni sebab dia di atas lereng bukit mengadap laut tau. tinggi di atas bukit. pemandangan yang cantik la..tak caya meh tengok gambar kat bawah ni..

Jauh di hujung sana tu la tempat kecak dance.
kalau sapa tak nak mendaki2 ni, boleh la terus je ke kawasan kecak dance ni. so tak ada la rasa jauh sgt kan. panas oii masa ni. bermandi peluh aku kt sini. kt sini semua sibuk ambik gambar pemandangan lain drpd tengok senibina temple tu sendiri.. hahaha
ada banyak temple kt dalam ni sebenarnya.

tapi seriously memang aku xtengok sgt pun. sibuk tengok arah laut je.
kat sini ramai orang agak sesak. group kami macam terpisah2 juga la. nasib tak ada yang sesat.. (hahah tipu mesti tak akan tersesat punya).

agak sedih sebab tak boleh tengok kecak dance datang Bali ni. sebab kami ada tempat lain lagi nak pergi. so memang tak ada pun dlm jadual untuk tengok kecak dance ni.

kalau ikut itinerary hari ke 3 ni ada pergi water blow. tapi yang tu pun kami skip sebab tak cukup masa lepas tu just tengok pemandangan air laut yang menghentam batu2 kat tepi pantai. tapi kalau air laut tak kuat pun xdela nampak water blow nya.

jadi lepas ke Uluwatu Temple kami terus ke Pendawa Beach. Pendawa Beach ni baru je buka tempat ni dalam 2 tahun macam tu. dulu tak ada pun orang dh duduk kt area pendawa beach ni tapi sekarang dah banyak private2 hotel/resort/ rumah agam kt sini. Pak Wira cakap sini tanah dh mahal dh. dulu tempat ni banyak bukit2 berbatu je. sejak kerajaan bali buka tempat ni untuk pergi pendawa beach baru la tempat ni ada orang duduk.

Kami sampai di Pendawa Beach ni dah pukul 6 ptg. memang dah nak gelap pun masa ni. kat sini tak ada lampu tau. so memang gelap la bila betol2 dah malam. tak ada gambar pantai yang cantik kat sini. tapi pasir pantai dia halus giler. cuma aku tak berapa kenan senan sini ada anjing yg berkeliaran kt pantai tu.

Jalan masuk ke Pendawa Beach

sebenar nya ada cerita kenapa namanya pendawa beach. kt sini sebelum sampai beach ni akan nampak 5 patung besar kt lereng bukit tu. pantung2 ni adik beradik kalau ikut ceritanya, tapi aku dh lupa detail kisah diorg la.hahaha

aktiviti korang boleh buat kt sini selain mandi, boleh buat surfing, berkayak dengan water sport jugak. tapi sebab dh nak malam so boleh berkayak jela. group aku, ada juga yang berkayak. sampai tengah laut diorg pergi. sebab air dh surut time ni. aku hanya tengok pemandangan sambil ambil gambar. hilang selera sebab tengok ada anjing kan.

kami gerak dari sini dekat lepas pukul 8 malam. untuk malam ni tak ada disediakan dinner. so dinner kena sendiri la. bas terus hantar kami bali hotel. then boleh buat aktiviti sendiri dh. kami ambik masa ni untuk pergi ke Agung Bali Oleh-Oleh untuk beli cenderahati bali. niat hati nak pergi Hawaiian Bali sebab dengar2 cite situ lagi murah. tapi sebab ajak jauh dr hotel lepastu jalan jem. takut kedai pun dh nak tutup, so kami pergi Agung Bali jela.

kami naik Uber teksi dari hotel, tambang dalam rm10 gitu. sampai Agung Bali dah pukul 9 lebih. cepat2 cari apa yang kenan. giler banyak pilihan kt sini. besar giler kedai nya. kat sini korang pilih jela apa nak. kalau banyak sgt diorg akan pack kan untuk korang senang bawak naik flight ke apa ke kan. aku dapat beli baju t-shirt, keychain, fridge magnet, toto beg.banyak lagi barang lain korang boleh dapat kat sini. tapi sini harga dh fix la. kalau korang beli kt kedai2 cenderahati kt temple2 sana harga boleh tawar2, tapi kualiti depands. kena pandai2 pilih2. kt sini pun macam baju tu ada banyak pilihan ikut kualiti. harga semurah RM6 sehelai.

Hasil tangkapan. ni gambar separuh barang je.
kami habis membeli dh dekat kol11 malam macam tu. kedai pun dh nak tutup. tengok kt parking xde kereta teksi dh. so kami pikir nak ambik uber je. harga lari murah dari naik teksi tadi. bawak rm10 je kalau tak silap. sebab balik nya kami xde kena u turn jalan kan. masa pergi tadi distance lagi jauh sikit.

lepas tu kami terus balik bilik dan tido. ni menyesal ye. baik g jauh2 kt belakang hotel tu. esok ny hari terakhir baru kami tahu kt belakang hotel tu havoc. banyak kedai rupanya. nak lagi best g la  kuta town sana la havoc.

nanti aku sambung lagi entry last ye untuk hari terakhir. bestnya la dah nak habis dh aku share pasal trip ke Bali ni. hari terakhir aku dapat la pergi ke Kuta town pastu buat massage sikit.