First Time Masak Utk Husband

By Farhana IezAna - 5:32 PM


Niela hidangan pertama aku masak buat husband. first time masak kt rumah sewa, kuali baru, dapur baru dan semuenya yg baru..rasa kekok sikit guna kuali baru sbb kuali tu cepat panas. xboleh lepa sikit kg hangit je..

Tapi alhamdullilah sejak pertama kali masak utk hubby, setiap kali die makan mst 2 pinggan..
Hubby ak xgemuk tau tp die mmg mkn 2 pinggan punya kecuali klo die dh kenyang @ xsedap..hihi

Actualy aku nie bukan la minah dapur pn sebelum2 nie..masa bujang dl dok dgn family kn..mak mmg suri rumah je dari aku kecik, so dapur tu mmg tempat mk jela..nak2 lagi mk berniaga kueh dan mcm2 lagi..so mood aku nk masuk dapur tu mmg xdela sbb dapur tu macam tempat kerja mak aku la..dapur pn sempit kan..pastu bile aku dok umah sewa masa kt kolej dl pn aku xmasak sgt..dl pn aku masak lauk utk berbuka puasa je..

Hidangan pertama yg aku sediakan utk hubby tu kn, lepas dh nk masuk 2 minggu bergelar isteri tau sebab gas still tak ada lagi kt umah + kami pn selalu kuar dlm 2 minggu tu..yela ulang alik umah family sbb settelkn majlis belah laki pulak pastu pindah barang, kemas rumah bagai kn..last sekali baru la ambk tong gas kt umah mak aku pastu baru la aku beli barang2 dapur semue.

fist try aku aku masak tu udang masak sambal, telur dadar dgn kangkung masak tumis.
simple tp aku puas hati..yela first time masak kn masa tu..walaupun xdela seperfect mcm chef2 @ mak aku masak tu klo dh abis tu kire sedap la kn..hubby pn 2 kali tambah..aku nie mmg la masak xpedas sgt, sbb perut aku nie lps gastrik teruk macam susah sikit nk terima makanan bercili yg pedas2 nie..
tp kesian kt hubby, sbb die suka mkn pedas2..
so hubby sediakan sambal kicap cili padi die sendiri..jgn xtau hubby aku pn pandai sediakan makanan sendiri tau..kadang2 aku masak 2 jenis je.pastu yg 1 lagi simple, dia la yg masak..mcm wt telur dadar ke apa ke..


Aku xdela masak setiap hari..selang 2 hari baru aku masak, yela sbb penat kn baru balik kerja pastu terus masak. so aku masak mesti utk 2 hari pnya la..
tengah hari klo kerja mmg makan luar @ kebanyakkan nye kiteorg balik umah mak je..rumah mak dkt dgn opis dlm 5 minit je.

korang jgn gelak ye, aku masak mmg tengok buku pnya..tp bukan la bawak buku kedapur pn..just nk tgk bahan2 nye je..pastu yg lain masuk2 kn jela..
korang yg xtau masak@xpandai masak tu, jgn la risau kalu nk kawen..
sekarang zaman moden, klo malu nk tny org tgk internet@beli buku resepi pn dh boleh masak tau..tp kena latau jugak term2 dlm buku masak tu..kg org ckp tumis, ko wt lain pn susah jugak la kn..

then korg try la masak masakan yg korang sediri mmg tau rasanya sebenarnya mcm mana..baru la sng nk olah jd sedap kn..klo korg masak makanan yg korng sendiri xprnh mkn, kg nk rasa pn xtau betul ke x mcm tu rasanya kn..hahaha


apa2 pn gud luck utk isteri2 lain yg baru berjinak2 nk masuk dapur nie..mcm aku nie bukan tak pandai masak pn sebelum nie, cuma xrajin masuk dapur je masa bujang2 dl..so jgn ikut perangai mcm aku ye..dari bujang pn korang rajin2 la masuk dapur sekali sekala..=)

  • Share:

You Might Also Like

16 comments

  1. Kadang2 bila jadi isteri ni kita boleh jadi "kenyang" bila tengok suami makan penuh slera hasil air tangan kita. Hehe..Ye tak? =)

    ReplyDelete
  2. nampak sedap sambal udang tu. takpe u practice make perfect. i dulu siang ikan pun tak pandai alhamdulillah dh kawen i boleh masak itu ini sampai masak rendang mak i x caya i masak haha

    ReplyDelete
  3. sedap nya kalau dpt sambal tumis udang tu... nak sikit~~

    rindu plak nak masak... plus husband pun dah bising dapur xberasap, dia dah xlalu laa tu kot nak mkn nasi bungkus je hari2...huhu

    ReplyDelete
  4. @Imah: aah betul..tp hubby kuat makan, so ana pn jd terikut makan bnyk pulak..

    @cha: boleh la sedap jgk sambal udang ana buat tu..aah kn klo selalu masak, kite boleh jd teror jgk kn..hihi

    @diyana: nmpk je sedap tp rasanya xtau lagi kn..hihi knp xmsk je utk husband??hubby ana klo ana xmsk, mesti die tnya je..

    ReplyDelete
  5. xboleh bau masak2 skrg ni....alahan kenkonon nya... kui3
    xtau laa bila nak baik... jgn smpi lepas beranak sudah lah, kesian kat husband

    ReplyDelete
  6. @diyana: owh ptt la..seronok ye dh preggy..

    ReplyDelete
  7. alhamdulillah.. xlama lg ana punya turn pulak.. hehe

    ReplyDelete
  8. Sya ps kawen br blaja masak. skang nih da 3 thn xpenah msk nasik. hoho

    ReplyDelete
  9. @Diyana: xde rezeki lagi yg tu..hihi

    @kak Long: apa yg sweet ny??hihi

    @sya: ala sama jela dgn kite nie..

    ReplyDelete
  10. Takutnye nak masak untuk laki nantiiiii :D

    ReplyDelete
  11. hebat da klu boley masak cmni :)
    dulu sy masa study sy sllu masak..
    3minit skali ulang alik ke pc sbb xigt resipi..
    skrg da kerja, da malas nak masak..maen bli jee..hihi

    ReplyDelete
  12. @atie: jgn la takut..kte kena confiden n jgn pakai taruk je klo xtau..especialy bile taruk garam/ gula..

    @faezah: ala ok la tu, ana dl xsllu msk pn..mgkin xsmpai 5 kli pn masak lauk2 cmni..

    ReplyDelete
  13. nyum nyum nyum.. mesti semangatkan masak utk hubs.. hehehe.. sara suka masak masak.. hahaha..

    ReplyDelete
  14. anis pun bukan pandai masak pun.. tapi dah dekat sebulan encik suami dah makin bulat.. memang jenis kuat makan.. hehehe.. ape y best bile suami makan banyak hasil air tangan kite.. kan? hehehe

    ReplyDelete
  15. @anis: aah tau xpe..sama la hubby kite pn kuat mkn..krj nya mkn je..ad jugak suruh hubby try timbang berat..sbb nmpk die makin naik je bdn nya..

    ReplyDelete