Musim Buah =)

By Farhana IezAna - 9:54 AM

Sapa kampung sekarang nie musim buah sila angkat tangan????
weeeeeeeeeeee

syiok kn musim buah..mcm aku nie suke buah manggis je paling pav aku la tu..
aku ada kebun sendiri tapi dh lama tak berjaga dan lokasinya tak strategik utk g kutip buah2 tu..tak lalu nak smpai sana sebab kawasan atas bukit dan betol2 kawasan hutan la..
jalan nak masuk hutan pn dh rosak sebab banyak lori balak masuk.

last week lagi kami di jemput g rumah pak cik aku kat Felda Mempaga, Bentong. tapi kiteorg dpt g smlm.tu pun sebab semalam selangor cuti kan.
Durian dh tinggal hujung2 je..sebab last week yg banyak dh jatuh..so smlm kami dpt bnyk tempoyak jela..ada la dpt bawak balik durian tak sampai 20 biji kot.(kire banyak jugak la kn)

Lps magrib aku drive bawak mak aku saja dengan 1 lagi kete pak cika aku, kiteorg gerak sampai ke bentong. sib baik jalan xjem.maybe ramai dh cuti kot isnin lepas tu.

Pagi keesokan harinya lepas subuh kiteorg teros la cari buah. start yg dekat depan mata dl la..pokok rambutan yg lebat giler kiteorg kait ramai2.




Cousin aku paling kecik..pagi2 dpt main kt luar dgn abg2 die.suke la tu..=)



Nie la pokok pertama yg kiteorg kait buahnya..hanyak 1 pokok rambutan nie je termampu nak kait nya.bukan setakat kait je.panjat tebang dahan sekali tau..tu pun masih byk lagi kt atas pokok tu..


Nie la pakcik aku tu..tuan tanah..



See ramai kan yang dok kutip buah rambutan nie..ramai2 gini pun 1 pokok je dpt kutip..sebabnya terlampau banyak semut. bile pegang nye buah, terus semut menjalar naik badan kite plak..kalau menjalar je xpe..nie gigit badan org sekali..sakit giler..


dh bosan kutip rambutan, kiteorg turun kt bawah pulak.cari dukun langsat dengan manggis master. Kat bawah nie emncabar kesabaran sikit sebab banyak nyamuk..huahuahua.







Nie sebahagian kecil je buah2 yang kami dapat kutip. yg nie hasil pokok pertama tadi la..tu pasal kt depan umah..yg kat bwah2 td tu buah manggis dengan duku, ada kt belakang lom kumpul kan lagi kt laman umah.


  • Share:

You Might Also Like

0 comments