Holiday:Bercuti di Cherating (part 2)

By Farhana IezAna - 9:00 AM

Assalamualikum...

Sambungan dr entry sblm ni. Utk hari kedua, kami rancang nk jln2 kt kemaman. dr Suria resort ni, just 10 minit je drive dh sampai bdr kemaman ye. kirenya aku stay kt sempadan pahang terengganu jela..
Kol9pg kami keluar hotel, pg tu kami dh siap2 breakfast. En Suami keluar beli nasi lemak kt kedai resepi mak dpn simpang hotel ni je..sebenarnya aku pesan nk mkn nasi dagang.. tp nasi dagang ny non hado. diorg jual weekend je.sedih dik non. nasib baik bukan mengidam..hihi

selfie dl dlm bilik sebelum keluar jalan. adik tido sokmo.

Budak paling excited nk jln2.
Persinggahan pertama kami utk hari kedua ni, kami pergi Zoo Mini Kemaman. jgn risau signboard bnyk tunjuk arah g zoo ni. so tak payah susah2 pkai gps ye.
tiket utk masuk zoo ni org dewasa rm10 je. anak2 free je..tak tahu umur berapa baru diorg cas bagi kanak2..kalau korg nk tau, korg try la search ye.

dekat pintu msuk zoo ni dh ada van tunggu utk bwk korg masuk dlm..klo nk jln kaki pn boleh tp berpeluh2 jgk la kn.

Van ni drop kami kt tgh2 persimpangan. dari situ boleh g mcm2 tempat binatang kt dlm zoo ni.zoo ni tak besar mana pn tp akan dtg diorg nk buka fasa 2. fasa 2 ni utk binatang yg besar2 mcm gajah,singa dan lain2 lagi. masa aku dtg ni pn, binatang2 yg dh besar kena transfer g fasa 2 pn. tp pengunjung tak boleh masuk lg bahagian fasa 2 ni. aku pn tak tahu fasa 2 tu kt mana.

kami pergi tgk ikan kt akuarium yg ada kt situ dl. sbb tempat ikan ni betol2 belakang tempat van drop kami td je.

Bnyk ikan arawana ni.. besar2 ko..ada yg size gergasi..tp xde gambar nya..

Arsya ni buat jln sendiri je.kita yg kena follow dia pulak..
Sebelah dgn akuarium ni, ada bnyk sangkar2 burung.kt sini semue yg spesis2 burung pn ada, bnyk jgk sangkar nya. tp binatang yg sama jgk la. kebanyakan ny ada burung merak dgn burung2 lain..ayam pun ada jugak tau.

lepas tu kami pergi kt taman orkid. kt dlm taman ni ada bnyk sangkar2 binatang kecil2 mcm kura2, ular dan lain2. sangkar ular tedung pn ada, tp tutup masa ni sbb tgh buat penyelenggaraan.

sapa mata tajam boleh nmpk ular sawa.

Lepas tu kami pergi kt area burung2 lain pulak. sini ada enggang, burung hantu, burung helang dan mcm2 lagi.

tgh menyusukan anak pn boleh lg posing ambil gambar.

Rest kejap sambil susukan Adaniy.

Playground besar, Arsya main sorg2..
ni la binatang paling besa yg ada kt sini.aku pn tak tahu kenapa harimua ni tak pindah kt fasa 2 lagi.

say bye2 dl kt kwn Arsya yg keseorangan ni..sedih kau tgk binatang ni sorg2 kt situ.
kami habis round2 zoo ni dlm 1 jam..sebenarny dlm zoo ni ada kolam air terjun tau.tp ditutup jgk utk penyelenggaraan. kolam tu betol2 dpn playground yg aku duduk td.
nk keluar dr sini pn, kami tunggu van pickup kt tempat mula2 van drop kami td. van ni akan masuk setiap 10 minit, jadi takde la tunggu lama.

keluar dari zoo ni, kami pergi kearah kijal. konon2 En Suami nk tgk la mcm man kijal sekarang. dl kecil2 dia selalu bercuti kt kijal tu.dr zoo mini ke kijal dlm 30 minit. dlm perjalanan ke kijal kite boleh nmpk deretan org jual lemang.aku xsinggah beli kt situ sbb masih berpantang mkn pulut2 ni.

sampai kt Kijal Hotel tu, En Suami je turun sebab dia nk tny rate. konon2 klo murah nk stay sana 1 mlm katanya. dia siap jln2 kawasan hotel tu ambil gambar lg. ptt la kami tunggu lama kt dlm keta.
rate hotel ni mmg mmg mhl sikit. sbb die mmg hotel 5 star mcm tu. paling murah pn rm400 ++ semalam. En Suami ckp next trip klo ada rezeki nk stay sana pulak.

kami sampai area kijal ni dh kol1-2 ptg.. mmg time lunch la kn..kami pergi mesra mall kt kemasik kerteh. on the way nk pergi mall ni kan, boleh nampak pantai kemasik yg popular tu..cantik tau pantai kemasik ni.. sesuai nk ambk gambar. ada batu yg cantik, ada bot2 nelayan kt situ.

Ok berbalik ke mesra mall td, ni kire mall paling best la kot kt sini. nk cari brg branded2,boleh cari kt sini. kami mkn kt sini utk lunch tu, sambil jalan2 cuci mata. kt dlm mall ni, restoran fast food yg biasa ada la kn..rasanya ada food court jgk kt sini.

lepas tu kami turun balik ke kemaman. petang2 ni cari sata pulak la kn..org ckp sini famous mkn sata kt Warung Aziz Satar. Korang waze je mst jumpa warung ni..tak susah pn nk cari. tak pun ikut signboard g Pantai Mak Nik/Monica bay.

Sedap oo sata kt sini..kami mkn kt situ lepas tu kami tapau yg dh bkr utk mkn kt hotel nnt. aku sempat beli satai ikan sekali..sedap satai ikan dia.rugi xbeli byk..huhu

disebabkan Warung Aziz Satar ni dekat je dgn Pantai Mak Nik/Monica Bay tu..kami pn singgah la situ jgk.sini tempat org lepak2 la sbb bnyk pokok rhu. nk ambik gambar pn cantik kt sini.redup je tempat ni sbb terlindung gan pokok rhu tu.

Adaniy tido time ni. so kami wefie bertiga jela..

Arsya ni pantang nmpk air. dia dh sibok2 nk mandi.

budak ni mmg xsuke pinjak pasir. tu dia angkat kaki sbb pasir bnyk dlm kasut dia. nagis minta org buang pasir2 tu.

kami lepak sini sampai kol 4.30 ptg. terus balik hotel sbb ptg tu nk swimming dgn main pasir pulak kt pantai dpn hotel. gambar tak ada sebab tak dan nk bergambar.

malam ni kami tak keluar pn. just mkn sata yg tapau td dgn makanan2 yg beli kt pasaraya kt kemaman aritu je.
anak2 semue penat, awl la kami tido mlm tu.